12 apr. 2010

Idé om gruppcoaching

Undrar om ni skulle tycka att det vore en bra idé att göra en gruppövning inför sista friskvårdskonsult i praktiken?

Idén går ut på att vi i gruppen skriver en eller fler positiva egenskaper hos varandra, alltså styrkor såsom vi har upplevt varandra under året. Dessa styrkor får var och en på lappar, precis som i dynamiskt framträdande, att ta med sig hem.

Syftet är att ge ett underlag för dem som inte vet vad de vill göra efter utbildningen eller för dem som behöver få sina styrkor bekräftade och på så sätt också bekräfta sina beslut. Det blir som en slags gruppjobbcoaching.

Tror ni att det kan bidra till något? Personligen kan jag ibland bli lite osäker på om bilden av mig verkligen är den som andra ser eller om jag lever i en illusion. Jag vet att det skulle vara enormt värdefullt för mig att veta just hur andra upplever mig utifrån ett jobbperspektiv.

Vi har den 10 september Coaching kl. 15.30 med Gudrun och sedan FKiP 4 med Ulrica. Jag har redan slängt ut en fråga till Ulrica. Jag tror hon nappar. Vi ska ju inte göra det om inte alla vill, men tänk då på att om vi är förberedda så behöver det inte ta så lång tid.

Fundera och återkom gärna!
//Annette

7 kommentarer:

  1. Jag tycker det är en god idé Annette. För att hjälpa varandra på traven. Men det behöver iallafall från min sida göras en insats då jag inte har idag förmågan av att ge alla i klassen en rättvis feedback, känns det som. En del känner man mer, andra känner man mindre./Charlotte

    SvaraRadera
  2. Vad menar du med insats? Kan du ge ett exempel?

    Jag tyckeri inte att man behöver skriva något om alla. Känner man att man inte kan skriva något om en person så tycker jag att man hoppar över den personen. Målet är inte att gå hem med 23 lappar, utan kanske 10 lappar där det står något gediget.

    Låter det bra?
    //Annette

    SvaraRadera
  3. Vi får ju dessutom tänka på att vi faktiskt inte känner varandra så väl, vi har ju bara setts på helgerna en gång i månaden. Detta är alltså vilket intryck vi har fått under den här tiden och får representera det intryck vi kanske ger första, andra mötet med kund.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också det är en bra idé //Carin

    SvaraRadera
  5. Försöker mig på en kort förklaring för att påvisa vad jag menar...=)

    Tänk - om inte jag får någon lapp av någon i klassen??
    - Är jag så jäkla ointressant då??? Ointetsägande?

    Lösningen på dilemmat kan ju vara det att man endast skriver korta ord, ca 5 st, på ett papper. Som du skriver : Första intrycket man får av personen. Som man får vid första mötet på 5 sekunder. Innan man lär känna...

    Och då skulle alla kunna få lapp. Och då känns det bra,iallafall för Tjarlott.

    Det bidde ingen kort förklaring...=D

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt Charlotte. Kanske det inte är en så bra idé när allt kommer omkring.Det är ju inte omöjligt att man går därifrån utan en enda lapp.
    Med tanke på att jag inte fått ett enda svar via mailen tolkar jag det som att de flesta inte nappar på idén. Det var värt ett försök, vi får väl se vad tiden lider. Tack för bra feedback!
    //Annette

    SvaraRadera
  7. Idén är bra. (finns ju inge rätt eller fel..)Men hur idén ska utformas? ..Vi är mitt inne i en kreativ process hörrni, (var någonstans på Bengt Renanders skala??) Skratt..träning ger färdighet.

    Tror inte alla har sett vår dialog här än.

    Jag har iallafall inte släppt idén än åt sitt öde. Har förhoppning om att vi är fler som vill bidra i konversationen...med vad som helst.

    Härlig dag idag.

    SvaraRadera